Leczenie bólów kręgosłupa

W Fizjoplace zajmuję się leczeniem bólów kręgosłupa. Ktokolwiek doznał tego rodzaju dolegliwości, wie, że potrafią one utrudnić normalne funkcjonowanie i drastycznie obniżyć jakość życia. Bóle kręgosłupa wynikają często z niedostosowania trybu życia do anatomii tego narządu. Powoduje to liczne przeciążenia, o charakterze zarówno statycznym (zbyt mało ruchu), jak i dynamicznym (wielokrotnie powtarzanie tych samych ruchów).

Jedną z najczęstszych przyczyn dysfunkcji w obszarze tułowia jest dyskopatia, czyli uszkodzenie krążka międzykręgowego, zwanego potocznie dyskiem.Struktura ta pełni bardzo ważną funkcję w organizmie. Jej zadaniem jest absorpcja sił i przeniesienie ich na trzony kręgów. Krążek zazwyczaj radzi sobie z tym zadaniem bardzo dobrze, ale w sytuacji zwiększonego ciśnienia wewnątrz kręgosłupa i wzmożonego obciążenia może dojść do uszkodzenia pierścienia i podrażnienia korzenia nerwowego przez jądro miażdżyste.

Około 50% dyskopatii występuje w obszarze lędźwiowego odcinka kręgosłupa, choć problem z krążkiem może też pojawić się w segmencie szyjnym i piersiowym.

Mechaniczne i chemiczne determinanty dyskopatii

Uszkodzony krążek może obciążać tkanki nie tylko mechanicznie, ale też chemicznie. Jak to się dzieje? Podczas uszkodzenia dysku dochodzi do wytworzenia się stanu zapalnego, który może otaczać okoliczne tkanki m. in. korzenie nerwowe i nerwy. W takiej sytuacji może pojawić się ból o charakterze palącym, elektryzującym lub kłującym. Zdarza się, że objawy ustępują samoistnie, jednak często powracają, jeśli nie zostanie usunięta przyczyna dysfunkcji.