terapia manualna

5 rzeczy, o których nie wiesz na temat Terapii Manualnej

Terapia Manualna ma za zadanie niwelowanie dolegliwości bólowych i leczenie różnego rodzaju dysfunkcji narządu ruchu. Sprawdź, czego nie wiedziałeś o tego rodzaju terapii!

Czy wiesz, że… nazwa pochodzi z łaciny?

Nazwa terapii ma swoje źródło w łacinie, w której słowo „manus” oznacza dłoń. Sama nazwa zatem już sugeruje, co będzie głównym narzędziem w trakcie rehabilitacji – ręce fizjoterapeuty. Specjalne techniki pozwalają przywrócić stawom pełen zakres ruchu, pracować efektywnie z tkanką mięśniowo-powięziową oraz rozwiązywać problemy w zakresie układu nerwowego.

Terapia Manualna nie tylko na stawy

Warto również zdać sobie sprawę, że Terapia Manualna jest niezwykle uniwersalną metodą fizjoterapii. Pomoże bowiem na schorzenia kręgosłupa, takie jak dyskopatia, przepuklina, zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa czy bóle i dysfunkcje stawów krzyżowo – biodrowych, a także w schorzeniach kończyn, na przykład bólach oraz dysfunkcjach stawów obwodowych, zespołach przeciążeniowych, łokciu tenisisty czy bocznym przyparciu rzepki.

Terapia Manualna zalecana jest w stanach pooperacyjnych kręgosłupa, kończyn, po rekonstrukcji, w przypadku zespołów uciskowych nerwów obwodowych, a nawet podczas rehabilitacji stomatologicznej. Pomoże w dysfunkcji stawów skroniowo – żuchwowych, bólach w obrębie aparatu żucia lub w przypadku problemów z zamykaniem lub otwieraniem ust.

Czy wiedziałeś, że… istnieją przeciwwskazania do Terapii?

Chociaż Terapia Manualna jest zalecana szerokiej grupie pacjentów na różnego rodzaju schorzenia, istnieją przeciwwskazania, które dzielą się na względne i bezwzględne. Względne to takie, które nie są przeciwwskazaniem definitywnym. Zalicza się do nich opór w końcowym zakresie ruchu, osteoporoza, stany zapalne oraz zmiany w strukturze tętnic kręgowych. Przeciwwskazania bezwzględne do Terapii Manualnej natomiast to nowotwory, gruźlica kości, złamania, zwichnięcia i dyslokacje stawów, wady wrodzone oraz młodzieńcza martwica kości.

Pierwsza wizyta bez tajemnic

W celu zadbania o dobro pacjenta i odpowiednie dobranie elementów terapii, pierwsza wizyta została podzielona na trzy części:

• wywiad z pacjentem,
  • badanie kliniczne,
  • planowanie i przeprowadzenie terapii.

W trakcie wywiadu z pacjentem rozmawiam na temat jego problemu, lokalizuję i określam charakter bólu, zasięgam informacji na temat przebytych urazów lub operacji, które mogą mieć wpływ na aktualne objawy. Następnie oceniam stan strukturalny i funkcjonalny części ciała, będących źródłem bólu poprzez palpację, ruchy aktywne, pasywne fizjologiczne, translatoryczne i dodatkowe testy kliniczne. Pierwszą wizytę w gabinecie kończy postawienie hipotezy diagnostycznej, na podstawie której przystępuję do wykonania próbnej terapii i oceniam jej skuteczność.

Terapia Manualna nie jedno ma imię

W zakres Terapii Manualnej wchodzi kilka metod. Terapia manualna Levita wykorzystywana jest przede wszystkim do leczenia dolegliwości kręgosłupa oraz stawów obwodowych. Koncepcja Maitland koncentruje się na największym problemie bólowym pacjenta, zwłaszcza rwie kulszowej czy dyskopatii. Metoda dr Ackermanna z kolei będzie najbardziej skuteczna w bólach głowy, kręgosłupa szyjnego oraz w dolegliwościach narządów wewnętrznych.  W zakres Terapii Manualnej wchodzi także ortopedyczna terapia manualna wg Cyriaxa, kierowana głównie do osób z dysfunkcjami narządu ruchu, pozwalająca na redukcję napięcia i zmniejszenie bólu. Wyróżnia się również koncepcje McKezniego, Mulligana, Kaltenborna i Evjentha.